• Τετάρτη, 23 Οκτώβριος 2019 | 09:07
10 αλήθειες για να έχετε υγιής γήρανση 10 αλήθειες για να έχετε υγιής γήρανση

Η καλή διατροφή αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της υγιούς γήρανσης.

Ωστόσο, καθώς γερνάμε, οι διατροφικές μας ανάγκες αλλάζουν.

Συνήθως δεν χρειάζονται τόσες θερμίδες, αλλά πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι θα έχουμε αρκετές βασικές θρεπτικές ουσίες, όπως το ασβέστιο, η βιταμίνη Β12 και η βιταμίνη D.

Η σωστή διατροφή συχνά γίνεται πιο δύσκολη με την ηλικία αφού επέρχονται προβλήματα όπως απώλεια όρεξης, προβλήματα με το μάσημα αλλά και με την κατάποση των τροφίμων.

Γι 'αυτό είναι αρκετά σημαντικό να μιλήσετε στο γιατρό σας σχετικά με τη διατροφή.

Ακολουθούν οι 10 πιο συνηθισμένες ερωτήσεις που θέλετε να θέσετε:

1. Πώς μπορώ να ξέρω αν λαμβάνω όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζομαι;

Έρευνες που πραγματοποιήθηκαν έδειξαν ότι πολλοί Αμερικανοί, ειδικά οι ηλικιωμένοι , δεν καλύπτουν όλα τα διατροφικά στοιχεία που χρειάζονται.

Ακόμη και πολλοί άνθρωποι οι οποίοι είναι υπέρβαροι υποφέρουν από αβιταμίνωση, έλλειψη μετάλλων καθώς και άλλων θρεπτικών συστατικών.

Παίρνουν πολλές θερμίδες, χωρίς να καταναλώνουν αρκετή ποσότητα τροφής.

Δυστυχώς, μια μακροχρόνια έλλειψη θρεπτικών ουσιών μπορεί να συμβεί προτού εμφανιστούν τα συμπτώματα.

Οι πρώτες ενδείξεις αυτού του είδους μπορεί να περιλαμβάνουν:

  • Ασυνήθιστη κόπωση
  • Απώλεια μαλλιών
  • Δερματικά εξανθήματα ή πληγές που δεν επουλώνονται
  • Γωνιακή χειλίτιδα
  • Ωχρή γλώσσα

Οι εξετάσεις αίματος μπορούν να δείξουν εάν υπάρχει επάρκεια ή ανεπάρκεια, όπως σε μέταλλα και ιχνοστοιχεία αλλά και σε σίδηρο και βιταμίνη D βασικά στοιχεία για τον ανθρώπινο οργανισμό.

2. Μήπως κάποιο από τα φάρμακα που λαμβάνω επηρεάζει την όρεξή μου ή την γεύση μου;

Μεγάλο εύρος φαρμάκων, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που λαμβάνονται από άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, μπορεί να επηρεάσουν την καλή διατροφή όπως για παράδειγμα ορισμένα αναλγητικά και φάρμακα για αρθρίτιδες όπου μπορεί να ερεθίσουν το στομάχι.

Επιπλέον μερικά αντιβιοτικά και φάρμακα χημειοθεραπείας μπορούν να σχετίζονται με την απώλεια γεύσης.

Τέλος τα αντικαταθλιπτικά, τα διουρητικά, τα παυσίπονα και ορισμένα φάρμακα για την καρδιά μπορούν να μειώσουν την όρεξή σας.

3. Μήπως δεν προσλαμβάνω τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζομαι λόγω των θεραπειών που κάνω;

Μια ποικιλία θεραπειών μπορεί να αποτρέψει την ικανότητα του σώματος να απορροφά βιταμίνες, μέταλλα και άλλα θρεπτικά συστατικά.

Αυτή περιλαμβάνει τη χημειοθεραπεία, την ακτινοθεραπεία και τα φάρμακα.

4. Δεν νιώθω το αίσθημα της πείνας όταν ξέρω ότι είναι ώρα για φαγητό. Είναι φυσιολογικό για κάποιον της ηλικίας μου;

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους οι ηλικιωμένοι συχνά δεν έχουν αυξημένη όρεξη.

Επειδή είναι συνήθως λιγότερο ενεργοί από τους νεότερους, με αποτέλεσμα να χρειάζονται λιγότερες θερμίδες.

Επιπλέον η μειωμένη γευστική ικανότητα μπορεί να σημαίνει ότι το φαγητό δεν είναι τόσο ελκυστικό όσο κάποτε.

Ωστόσο, η απώλεια όρεξης ή απώλεια βάρους μπορεί επίσης να είναι σημάδι κατάθλιψης ή άλλων σοβαρών προβλημάτων υγείας.

Ενημερώστε το γιατρό σας εάν παρατηρήσετε αλλαγή στην όρεξή σας ή χάνετε βάρος χωρίς να προσπαθείτε.

5. Πρέπει να πάρω κάποια πολυβιταμίνη;

Οι ειδικοί διαφωνούν σχετικά με το αν οι ηλικιωμένοι πρέπει να λαμβάνουν πολυβιταμίνες.

Την ίδια άποψη έχουν και οι περισσότεροι διαιτολόγοι υποστηρίζοντας ότι ο καλύτερος τρόπος για να πάρετε τα θρεπτικά συστατικά είναι από τα τρόφιμα, όχι τα χάπια.

Εάν έχετε πρόβλημα στο να ακολουθήσετε μια ισορροπημένη διατροφή, ρωτήστε το γιατρό σας αν πρέπει να πάρετε ενδεχομένως κάποιο πολυβιταμινούχο σκεύασμα.

6. Τι γίνεται με τη λήψη άλλων συμπληρωμάτων;

Μερικοί άνθρωποι μπορεί να χρειαστεί να πάρουν επιπλέον συμπληρώματα προκειμένου να καλύψουν την έλλειψη θρεπτικών συστατικών.

Για παράδειγμα, εάν δεν καταναλώνετε τρόφιμα πλούσια σε ασβέστιο, όπως τα γαλακτοκομικά προϊόντα, ίσως χρειαστεί να πάρετε κάποιο συμπλήρωμα.

Συζητήστε με το γιατρό σας πριν πάρετε οποιαδήποτε χάπια.

7. Πιστεύετε ότι πρέπει να περιορίσω την πρόσληψη αλατιού;

Εάν έχετε υψηλή αρτηριακή πίεση, ή ακόμα και αν η αρτηριακή σας πίεση είναι στο ανώτατο φυσιολογικό, προσπαθήστε να κόψετε το αλάτι.

Η American Heart Association συνιστά λιγότερα από 1.500 χιλιοστόγραμμα νατρίου την ημέρα, εκτιμώντας έτσι ότι αν το έπρατταν, θα οδηγούσε σε πτώση της αρτηριακής πίεσης κατά 25% σε ολόκληρη τη χώρα.

Πάνω από τα τρία τέταρτα του αλατιού που προσλαμβάνουμε προέρχονται από συσκευασμένα τρόφιμα, έτσι η ανάγνωση των ετικετών είναι ιδιαίτερα χρήσιμη.

8. Πόσο αλκοόλ είναι ασφαλές για κατανάλωση;

Οι μέτριες ποσότητες αλκοόλ μειώνουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να αρχίσετε να πίνετε.

Εάν όμως πίνετε αλκοόλ, μιλήστε στο γιατρό σας προκειμένου να σας συμβουλέψει για την ημερήσια κατανάλωση αλκοόλ, αφού η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα υγείας.

9. Μπορώ να περιορίσω ορισμένα από τα φάρμακά μου ακολουθώντας έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής;

Πολλοί ηλικιωμένοι μπορούν να μειώσουν την αρτηριακή πίεση, τη χοληστερόλη ή άλλα προβλήματα υγείας όχι με την λήψη φαρμακευτικής αγωγής αλλά ακολουθώντας μια πιο υγιεινή διατροφή και αυξάνοντας την φυσική δραστηριότητα.

Πολλοί ωστόσο ήταν εκείνοι οι οποίοι ακολούθησαν τα παραπάνω και μπόρεσαν να διακόψουν την χορήγηση φαρμάκων.

Ένας πιο υγιεινός τρόπος ζωής μπορεί να σημαίνει λιγότερα χάπια. Μην σταματήσετε να παίρνετε τα φάρμακα μόνοι σας, χωρίς την συμβουλή του γιατρού σας.

10. Πρέπει να επισκεφθώ κάποιον διαιτολόγο;

Παρόλο που οι γιατροί κατανοούν τη σημασία μιας υγιεινής διατροφής, συχνά δεν έχουν το χρόνο να παρέχουν πλήρη διαιτητική συμβουλευτική.

Εάν λοιπόν ο γιατρός σας δεν έχει χρόνο προκειμένου  να απαντήσει στις ερωτήσεις που αφορούν την διατροφή ζητήστε του να σας παραπέμψει σε κάποιον διαιτολόγο.

Νικολέττα Οικονομοπούλου
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr

ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Κοινοποίηση άρθρου

0%