• Παρασκευή, 22 Νοέμβριος 2019 | 04:42
Αρνάκι ή γαλοπούλα γεμιστή Αρνάκι ή γαλοπούλα γεμιστή

Λίγο πριν την επίσημη έναρξη της χριστουγεννιάτικης περιόδου νοικοκυρές και chef οργανώνουν τη σύνθεση του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού, το οποίο τείνουν να γεμίσουν με πολλά και νόστιμα εδέσματα.

Έτσι, ξεκινάει μία μακρά αντιπαράθεση συνταγών, με κύριους αντιπροσώπους την ξενόφερτη γεμιστή γαλοπούλα ή το παραδοσιακό ελληνικό αρνί ψητό στο φούρνο.

Όσον αφορά όμως τη διατροφική αξία αυτών των εδεσμάτων, τι να προτιμάμε?

Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα προκύπτει αν ρίξουμε μία προσεκτικότερη ματιά στη διατροφική σύνθεση των προαναφερθέντων εδεσμάτων:

Το παραδοσιακό ψητό αρνάκι χαρακτηρίζει η απλότητα, μιας και για την παρασκευή του απαιτείται μόνο το κρέας, σκόρδο, λαδολέμονο και αλατοπίπερο.

Αντίθετα, τη γεμιστή γαλοπούλα διακρίνει μία ποικιλία υλικών με πιο αντιπροσωπευτικά το κουκουνάρι, τα κρεμμύδια, τα συκωτάκια του κοτόπουλου, άνιθος, αυγά, κιμάς, ρύζι, αμύγδαλα , κάστανο και σταφίδες.

Πρώτα από όλα το αρνάκι, αν και πιο απλό από τη γεμιστή γαλοπούλα, έχει υψηλότερο θερμιδικό περιεχόμενο (550 θερμίδες έναντι 450 θερμίδων της γαλοπούλας) όπως επίσης και ολικά λιπαρά που κυμαίνονται από 18% μέχρι και 37%.

Αντίθετα, το εμπεριεχόμενο ποσοστό ολικού λίπους της γαλοπούλας δεν ξεπερνά το 6%.

Επιπλέον, το ψητό αρνί υπερέχει της γεμιστής γαλοπούλας και σε κορεσμένα λιπαρά (8.9% έναντι 0.9%) τα οποία ως γνωστόν συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών.

Στο σημείο αυτό όμως είναι εύλογο να αναρωτηθεί κάποιος τι γίνεται με το ποσοστό λίπους που κρύβεται στη γέμιση της γαλοπούλας?

Και ενώ θα περίμενε κάποιος το ποσοστό λίπους της γαλοπούλας με τη γέμιση να είναι μεγαλύτερο από εκείνο του λίπους, διαψεύδεται μιας και τα υλικά που χρησιμοποιούνται για τη γέμιση είτε δεν περιέχουν λίπος  (σταφίδες, κρεμμύδι, άνιθος, ρύζι, κάστανα) είτε εκείνα που περιέχουν λίπος (κουκουνάρι, τα συκωτάκια του κοτόπουλου, αυγά, κιμάς, αμύγδαλα) μετέχουν σε τόσο μικρή αναλογία ανά μερίδα έτσι ώστε να θεωρείται ότι δεν συνεισφέρουν στο ολικό ποσοστό λίπους της γεμιστής γαλοπούλας.

Επιπρόσθετα, τα αμύγδαλα τα οποία περιέχονται στη γέμιση της γαλοπούλας της προσδίδουν ένα ποσοστό βιταμίνης Ε που ως γνωστόν λειτουργεί ως αντιοξειδωτικό και προλαμβάνει τα καρδιαγγειακά, τα αυγά με τη σειρά τους βελτιώνουν την περιεκτικότητα ρης γαλοπούλας σε ασβέστιο, φώσφορο, σίδηρο, νάτριο, κάλιο, βιταμίνη Α, νιασίνη, βιοτίνη, δηλαδή σε υψηλής ποιότητας πρωτεϊνες, βιταμίνες και μέταλλα.

Επιπλέον, τα αμύγδαλα μαζί με τα αυγά και το ρύζι αυξάνουν το πρωτεϊνικό περιεχόμενο της γαλοπούλας.

Συμπέρασμα

Όπως γίνεται αντιληπτό από τα παραπάνω, η γεμιστή γαλοπούλα αποτελεί μία πολύ καλή διατροφική επιλογή στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι και υπερτερεί κατά πολύ του αρνιού.

Ωστόσο, θα πρέπει πάντα καταναλώνουμε με μέτρο οποιοδήποτε τρόφιμο μιας και η καταναλωθείσα ποσότητα συμμετέχει στο να χαρακτηριστούν οι διατροφικές μας επιλογές ως σωστές ή λάθος.

Βρείτε εδώ ΣΥΝΤΑΓΗ για Γαλοπούλα με «γέμιση» light edition

Δρ. Δημήτρης Γρηγοράκης - ΔιαιτολόγοςΔρ. Δημήτρης Γρηγοράκης
Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος,PhD
Επιστημονικός Διευθυντής ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ - Πρόεδρος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
Επιστημονικός Συνεργάτης ΤΕΔΔ Χαροκοπείου Πανεπιστημίου

Κολωνάκι: Σκουφά 32, Τηλ: 2103647517
Άνω Πατήσια: Πρόμπονα 27 & Επινίκου, Τηλ: 2102520977
Email: grigorakis@logodiatrofis.gr

ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Κοινοποίηση άρθρου

0%