• Τρίτη, 11 Αύγουστος 2020 | 21:30
Δίαιτα Κέτο: 7 κίνδυνοι για την υγεία Δίαιτα Κέτο: 7 κίνδυνοι για την υγεία

Η δίαιτα Κέτο είναι μια δημοφιλής δίαιτα που τον τελευταίο καιρό έχει γίνει της μόδας!

Η κετογονική διατροφή είναι μια δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες και υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά η οποία χρησιμοποιείται συνήθως για απώλεια βάρους.

Ο περιορισμός των υδατανθράκων και η αύξηση της πρόσληψης λίπους μπορεί να οδηγήσει σε κέτωση, μια μεταβολική κατάσταση στην οποία το σώμα σας χρησιμοποιεί κυρίως το λίπος για παροχή ενέργειας αντί για υδατάνθρακες.

Ωστόσο, η διατροφή αυτή φέρει κινδύνους που πρέπει να γνωρίζετε και παρακάτω αναλύονται οι 7 σημαντικότεροι:

1. Μπορεί να οδηγήσει στην "κετο-γρίπη"

Η πρόσληψη υδατανθράκων στην κετογονική διατροφή, είναι συνήθως περιορισμένη σε λιγότερα από 50 γρ. την ημέρα, η οποία μπορεί να αποτελέσει σοκ για το σώμα σας.

Καθώς το σώμα σας εξαντλεί τις αποθήκες υδατανθράκων και στρέφεται προς τη χρήση κετονών και λιπών για καύσιμα, ενδέχεται να εμφανίσετε συμπτώματα παρόμοια με της γρίπης.

Αυτά περιλαμβάνουν πονοκεφάλους, ζάλη, κόπωση, ναυτία και δυσκοιλιότητα που οφείλονται εν μέρει σε αφυδάτωση και ανισορροπίες ηλεκτρολυτών που προκαλούνται, καθώς το σώμα σας προσαρμόζεται στην κέτωση.

Ενώ οι περισσότεροι άνθρωποι που βιώνουν την "κετο-γρίπη" αισθάνονται καλύτερα μέσα σε λίγες εβδομάδες, είναι σημαντικό να παρακολουθούν αυτά τα συμπτώματα καθ’ όλη τη διάρκεια της διατροφής, να παραμένουν ενυδατωμένοι και να τρώνε τροφές πλούσιες σε νάτριο, κάλιο και άλλους ηλεκτρολύτες.

2. Μπορεί να επιβαρυνει τους νεφρούς σας

Οι ζωικές τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, όπως τα αυγά, το κρέας και το τυρί, είναι βασικά συστατικά της κετογονικής διατροφής, επειδή δεν περιέχουν υδατάνθρακες.

Εάν τρώτε πολλά από αυτά τα τρόφιμα, μπορεί να έχετε μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης πέτρας στους νεφρούς.

Αυτό συμβαίνει επειδή μια υψηλή πρόσληψη ζωικών τροφών μπορεί να προκαλέσει όξυνση του αίματος και των ούρων, οδηγώντας σε αυξημένη έκκριση ασβεστίου στα ούρα σας.

Ορισμένες μελέτες αποδεικνύουν επίσης ότι η διατροφή αυτή, μειώνει την ποσότητα του κιτρικού άλατος που απελευθερώνεται στα ούρα σας.

Δεδομένου ότι το κιτρικό άλας μπορεί να δεσμεύσει το ασβέστιο και να αποτρέψει το σχηματισμό πέτρας στους νεφρούς, τα μειωμένα επίπεδα μπορεί επίσης να αυξήσουν τον κίνδυνο ανάπτυξης αυτών.

Επιπλέον, τα άτομα με χρόνια νεφρική νόσο (ΧΝΝ) θα πρέπει να αποφεύγουν την κετογονική δίαιτα, καθώς οι εξασθενημένοι νεφροί μπορεί να μην μπορούν να απεκκρίνουν την συσσώρευση οξέων στο αίμα που προκύπτει από αυτές τις ζωικές τροφές.

Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε κατάσταση οξέωσης, η οποία μπορεί να επιδεινώσει την εξέλιξη της ΧΝΝ.

Επιπλέον, δίαιτες χαμηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες συνιστώνται συχνά σε άτομα με ΧΝΝ, ενώ η διατροφή κετο είναι μέτρια έως υψηλή σε πρωτεΐνες.

3. Μπορεί να προκαλέσει πεπτικά προβλήματα και αλλαγές στα βακτήρια του εντέρου

Εφόσον η κετογονική διατροφή περιορίζει τους υδατάνθρακες, μπορεί να είναι δύσκολο να καλύψετε τις ημερήσιες ανάγκες σας  σε φυτικές ίνες.

Ορισμένες από τις πλουσιότερες πηγές ινών, όπως τα φρούτα με φλούδα, τα αμυλούχα λαχανικά, τα δημητριακά ολικής αλέσεως και τα φασόλια, εξαλείφονται από τη διατροφή επειδή περιέχουν πάρα πολλούς υδατάνθρακες.

Ως αποτέλεσμα, η κετογονική δίαιτα μπορεί να οδηγήσει σε πεπτική δυσφορία και δυσκοιλιότητα.

Μια δεκαετής μελέτη στην κετογονική διατροφή, σε παιδιά με επιληψία, διαπίστωσε ότι το 65% ανέφεραν δυσκοιλιότητα ως κοινή παρενέργεια της δίαιτας.

Επιπλέον, οι φυτικές ίνες τροφοδοτούν τα ευεργετικά βακτήρια στο έντερο.

Έχοντας ένα υγιές έντερο μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση της ανοσοποιητικού συστήματος, στη βελτίωση της ψυχικής υγείας και στη μείωση φλεγμονών.

Μια δίαιτα με χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, η οποία στερείται των ινών, όπως η κετογονική, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τα βακτήρια του εντέρου σας.

Κάποιες κετο-φιλικές τροφές που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες είναι ο λιναρόσπορος, η καρύδα, το μπρόκολο, το κουνουπίδι και τα φυλλώδη λαχανικά.

4. Μπορεί να οδηγήσει σε ανεπάρκεια θρεπτικών ουσιών

Δεδομένου ότι η κετογονική δίαιτα περιορίζει πολλά τρόφιμα, ειδικά θρεπτικά πυκνά φρούτα, δημητριακά ολικής αλέσεως και όσπρια, μπορεί να αποτύχει στην κάλυψη των συνιστώμενων ποσοτήτων βιταμινών και μετάλλων.

Συγκεκριμένα, μερικές μελέτες αναφέρουν ότι η δίαιτα αυτή δεν παρέχει αρκετό ασβέστιο, βιταμίνη D, μαγνήσιο και φώσφορο.

Μια μελέτη η οποία αξιολόγησε την θρεπτική σύνθεση της κοινής δίαιτας  αποκάλυψε ότι, πολύ χαμηλή σε υδατάνθρακες δίαιτα όπως η Νέα Atkins, η οποία είναι παρόμοια με κετο, προβλέπονται επαρκείς ποσότητες μόνο σε 12 από τις 27 βιταμίνες και τα ανόργανα συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός να πάρει από τις τροφές.

Με την πάροδο του χρόνου, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ανεπάρκεια θρεπτικών ουσιών.

Ειδικότερα, οι οδηγίες για τους κλινικούς ιατρούς που διαχειρίζονται άτομα με δίαιτα πολύ χαμηλής θερμιδικής αξίας για απώλεια , συνιστούν τη συμπλήρωση καλίου, νατρίου, μαγνησίου, ασβεστίου, ωμέγα-3 λιπαρών οξέων και βιταμινών Β, C και Ε.

Λάβετε υπόψη ότι η διατροφική επάρκεια αυτής της διατροφής εξαρτάται από τα τρόφιμα που θα επιλέξετε να καταναλώσετε.

Μια δίαιτα πλούσια σε υγιεινά τρόφιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες, όπως τα αβοκάντο, τα καρύδια και τα μη αμυλώδη λαχανικά, παρέχει περισσότερα θρεπτικά συστατικά από τα επεξεργασμένα κρέατα.

5. Μπορεί να προκαλέσει επικίνδυνα χαμηλά επίπεδα σακχάρου αίματος

Οι δίαιτες χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες, όπως η κέτο, έχουν αποδειχθεί ότι βοηθούν στη διαχείριση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα σε άτομα με διαβήτη.

Συγκεκριμένα, μερικές μελέτες αποδεικνύουν ότι μπορεί να βοηθήσουν στο να μειωθούν τα επίπεδα της αιμοσφαιρίνης A1c στο αίμα.

Ωστόσο, τα άτομα με διαβήτη τύπου 1 μπορεί να διατρέχουν υψηλό κίνδυνο να εμφανίσουν περισσότερα επεισόδια υπογλυκαιμίας, η οποία εκδηλώνεται με σύγχυση, τρέμουλο, κόπωση και εφίδρωση.

Η υπογλυκαιμία μπορεί να οδηγήσει σε κώμα ή και σε θάνατο αν δεν αντιμετωπιστεί.

Μια μελέτη σε 11 ενήλικες με διαβήτη τύπου 1 που ακολούθησε μια κετογονική διατροφή για πάνω από 2 χρόνια, διαπίστωσε ότι, ο διάμεσος αριθμός των χαμηλών επιπέδων σακχάρου στο αίμα ήταν κοντά στο 1 ανά ημέρα. Τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 εμφανίζουν συνήθως χαμηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα εάν παίρνουν πάρα πολύ ινσουλίνη και δεν καταναλώνουν αρκετούς υδατάνθρακες.

Έτσι, μια δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο. Θεωρητικά, αυτό θα μπορούσε να συμβεί και σε άτομα με διαβήτη τύπου 2 που λαμβάνουν φάρμακα ινσουλίνης.

6. Μπορεί να βλάψει την υγεία των οστών

Η κετογονική δίαιτα σχετίζεται επίσης με εξασθενημένη υγεία των οστών.

Αρκετές μελέτες σε ζώα την συνδέουν με μειωμένη οστική αντοχή, πιθανώς λόγω απώλειας οστικής πυκνότητας, η οποία μπορεί να εμφανιστεί καθώς το σώμα σας προσαρμόζεται στην κέτωση.

Στην πραγματικότητα, σε μια μελέτη διάρκειας 6 μηνών σε 29 παιδιά με επιληψία, ανακαλύφθηκε ότι το 68% είχε χαμηλότερη οστική πυκνότητα μετά από τη διατροφή.

Εντούτοις, απαιτείται πιο εκτενής μελέτη του θέματος για περισσότερα αποτελέσματα.

7. Μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο χρόνιων παθήσεων και πρόωρου θανάτου

Η επίδραση της κετογόνου δίαιτας στον κίνδυνο χρόνιων παθήσεων, όπως είναι η καρδιακή νόσος ή ο καρκίνος, συζητείται έντονα και δεν γίνεται πλήρως αποδεδειγμένη.

Ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες, που επικεντρώνονται στις ζωοτροφές, μπορεί να οδηγήσουν σε κακές επιπτώσεις στην υγεία, ενώ οι δίαιτες που δίνουν έμφαση στις φυτικές πηγές λιπών και πρωτεϊνών παρέχουν οφέλη.

Συμπερασματικά...

Ενώ η κετογονική δίαιτα συνδέεται με την απώλεια βάρους και άλλα οφέλη για την υγεία, βραχυπρόθεσμα μπορεί να οδηγήσει σε ελλείψεις θρεπτικών ουσιών, πεπτικά προβλήματα, κακή υγεία των οστών και άλλα προβλήματα με την πάροδο του χρόνου.

Λόγω αυτών των κινδύνων, τα άτομα με νεφροπάθεια, διαβήτη, καρδιακές παθήσεις ή οστικές παθήσεις ή άλλες ιατρικές καταστάσεις θα πρέπει να μιλούν στον γιατρό τους πριν την δοκιμάσουν.

Μπορεί επίσης να θέλετε να συμβουλευτείτε έναν διαιτολόγο να σχεδιάσετε ισορροπημένα γεύματα και να παρακολουθήσετε τα επίπεδα θρεπτικών ουσιών ενώ βρίσκεστε σε αυτή τη δίαιτα για να ελαχιστοποιήσετε τους κινδύνους επιπλοκών και ελλείψεων στον οργανισμό σας!

Αγγελική Λορέντζου
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr

ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Κοινοποίηση άρθρου

0%