• Κυριακή, 22 Σεπτέμβριος 2019 | 21:29
Δημητριακά ολικής αλέσεως: ο διατροφικός θησαυρός Δημητριακά ολικής αλέσεως: ο διατροφικός θησαυρός

Η συχνή κατανάλωση δημητριακών ολικής αλέσεως μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων.

Ο όρος «ολική άλεση» σημαίνει ότι όλα τα μέρη του σπόρου (φλοιός, φύτρο, ενδοσπέρμιο) διατηρούνται κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας (άλεσης). Δημητριακοί καρποί από τους οποίους μπορούν να παραχθούν προϊόντα ολικής άλεσης είναι το σιτάρι, η σίκαλη, το ρύζι, το καλαμπόκι και το κριθάρι. Έτσι, τα δημητριακά ολικής αλέσεως προκύπτουν από καρπούς φυτών (π.χ. σίκαλη, σιτάρι), οι οποίοι αλέθονται ολόκληροι χωρίς την απομάκρυνση του φλοιού. Όσον αφορά στη βρώμη αυτή παρασκευάζεται συνήθως ως πλιγούρι μετά από τεμαχισμό των καρπών ή ως αλεύρι βρώμης.

 Τα δημητριακά ολικής αλέσεως ανήκουν στη βάση της διατροφικής πυραμίδας και χαρακτηρίζονται από πληθώρα θρεπτικών συστατικών: βιταμίνη Ε, σύμπλεγμα βιταμινών Β και ανόργανα στοιχεία όπως το σελήνιο, ο ψευδάργυρος, ο χαλκός, ο σίδηρος, το μαγνήσιο και ο φωσφόρος. Εκτός από αυτές τις βιταμίνες και τα ανόργανα άλατα, τα ολικής αλέσεως προϊόντα περιέχουν και πρωτεΐνες, σύνθετους υδατάνθρακες και προστατευτικές ουσίες όπως οι λιγνίνες (φυτοοιστρογόνα που έχει αναφερθεί ότι προστατεύουν κατά των καρδιακών παθήσεων και του καρκίνου). Όλες αυτές οι θρεπτικές ουσίες φαίνεται να λειτουργούν μαζί για την καλύτερη προαγωγή της υγείας και θωράκιση του οργανισμού από ασθένειες.

Προστασία ενάντια στον καρκίνο και τις καρδιακές παθήσεις ! Η πραγματική δύναμη των προϊόντων ολικής αλέσεως, ωστόσο, βρίσκεται στις ενδεχόμενες προστατευτικές επιδράσεις τους κατά των στεφανιαίων καρδιακών παθήσεων (CHD) και ορισμένων μορφών καρκίνου. Σε μια προοπτική μελέτη σε περισσότερες από 34.000 γυναίκες ηλικίας 55-69 ετών στην Iowa, ΗΠΑ, τα άτομα που δήλωσαν ότι καταναλώνουν τουλάχιστον μια μερίδα δημητριακών ολικής αλέσεως την ημέρα, είχαν ουσιαστικά χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από CHD από άτομα που δεν έτρωγαν σχεδόν καμία. Περαιτέρω στοιχεία από τη Μελέτη Υγείας των Νοσοκόμων έδειξαν ότι εκείνες οι γυναίκες που καταναλώνουν περίπου 2,7 μερίδες τροφίμων ολικής αλέσεως ημερησίως είχαν κατά 30% μειωμένο κίνδυνο για CHD έναντι των γυναικών που καταναλώνουν μόνο 0,13 μερίδες ανά ημέρα. Επιπλέον, η συστηματική κατανάλωση τροφίμων ολικής αλέσεως σχετίζεται επίσης με χαμηλότερο κίνδυνο εγκεφαλικού και διαβήτη τύπου 2.

Οι ευεργετικές ιδιότητες των δημητριακών ολικής αλέσεως επεκτείνονται στους διάφορους τύπους καρκίνου (π.χ. παχέως εντέρου), μιας και είναι πλούσιες πηγές ζυμώσιμων υδατανθράκων, οι οποίοι μετασχηματίζονται από την εντερική χλωρίδα σε λιπαρά οξέα βραχέας αλύσου. Αυτά τα οξέα μπορούν να μειώσουν τη δραστηριότητα ορισμένων καρκινογόνων παραγόντων. Επιπρόσθετα, οι φυτικές ίνες των δημητριακών ολικής αλέσεως αυξάνουν τον όγκο των κοπράνων και δεσμεύουν τις καρκινογόνες ουσίες, οι οποίες αφαιρούνται γρήγορα από το έντερο προτού προκαλέσουν προβλήματα. Ισχυρισμοί υγείας

Στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) έχει εγκρίνει έναν ισχυρισμό υγείας που αναγνωρίζει τη σημασία των τροφίμων ολικής αλέσεως και άλλων φυτικών τροφίμων στη μείωση του κινδύνου για CHD και μερικούς τύπους καρκίνου. Η καλύτερη υγεία και ο μειωμένος κίνδυνος ορισμένων ασθενειών μπορούν να είναι τόσο απλά όσο το να τρώμε ένα πιάτο δημητριακά πρωινού ολικής αλέσεως και να κάνουμε στροφή προς το  πολύσπορο ψωμί, το καστανό/αναποφλοίωτο ρύζι και τα ζυμαρικά ολικής αλέσεως.

Σολωμού Ελένη,
Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, BSc
Διευθύντρια Διαιτολογικής Μονάδας ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ, Ληξούρι, Κεφαλονιά
Ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
solomou @ logodiatrofis.gr

 

 

 

ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Κοινοποίηση άρθρου

0%