• Σάββατο, 15 Αύγουστος 2020 | 12:06
Καλά λιπαρά: Ποια είναι και πόσο συμβάλουν στην υγεία μας! Καλά λιπαρά: Ποια είναι και πόσο συμβάλουν στην υγεία μας!

Τα λίπη είναι μια από τις πιο παρεξηγημένες ομάδες τροφίμων στην εποχή μας.

Πάνω κάτω όλοι γνωρίζουμε ότι το λίπος λειτουργεί ως αποθήκη ενέργειας για το σώμα μας.

Κάτι που συχνά παραγνωρίζεται, όμως, και βοηθά να αντιληφθούμε καλύτερα τη σημασία του στη διατροφή μας, είναι ότι το λίπος αποτελεί δομικό υλικό για τον εγκέφαλο, τις κυτταρικές μεμβράνες και τα περιβλήματα που περιβάλλουν τα νεύρα.

Το σώμα χρειάζεται μια συγκεκριμένη ποσότητα λίπους από την διατροφή για να βοηθήσει την ορμονική λειτουργία, την μνήμη και την απορρόφηση συγκεκριμένων ουσιών, όπως τα φυτοχημικά και τις λιποδιαλυτές βιταμίνες.

Για τη διατήρηση της υγείας μας, σημασία έχει το είδος των λιπαρών που καταναλώνουμε.

Τα μονοακόρεστα και τα ω-3 πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, είναι ιδιαίτερα ωφέλιμα όταν λαμβάνονται από την καθημερινή μας διατροφή.

Τα κορεσμένα, που ανιχνεύονται κυρίως σε ζωικής προέλευσης τρόφιμα, έχουν συσχετιστεί σε υπερβολική κατανάλωσή τους, με δυσλιπιδαιμίες, καρδιαγγειακά νοσήματα και ορισμένες μορφές καρκίνου.

Τέλος, έχουμε τα trans λιπαρά, τα πιο επικίνδυνα για το σώμα μας λιπαρά οξέα.

Στην κατηγορία των trans λιπαρών οξέων, ανήκουν τα φυτικά έλαια που έχουν υποστεί επεξεργασία για να είναι στερεά σε θερμοκρασία δωματίου, και περιέχονται κυρίως σε επεξεργασμένα τρόφιμα και μαργαρίνες.

Τα trans λιπαρά έχει αποδειχθεί σε πλήθος ερευνών ότι μειώνουν την καλή χοληστερόλη (HDL) και αυξάνουν την κακή χοληστερόλη  (LDL).

Καλά λιπαρά που πρέπει να εντάξουμε στην διατροφή μας :

• Ελαιόλαδο

Το ελαιόλαδο είναι το πιο γνωστό τρόφιμο πλούσιο σε καλά λιπαρά.

Γενικότερα το ελαιόλαδο μειώνει τον κίνδυνο για εμφάνιση εγκεφαλικού επεισοδίου και καρδιακής νόσου, καθώς βελτιώνει τους δείκτες χοληστερόλης, και μειώνει την αρτηριακή πίεση.

• Αβοκάντο

Το αβοκάντο, αν και φρούτο, αποτελείται περίπου από 77% λίπος.

Το κύριο λιπαρό οξύ που εμπεριέχεται στο αβοκάντο είναι  το ελαϊκό οξύ.

Έχει συσχετιστεί με μειωμένη φλεγμονή και φαίνεται ότι έχει ευεργετικές επιδράσεις στα γονίδια που συνδέονται με τον καρκίνο.

• Ταχίνι

Το ταχίνι είναι 100% αλεσμένοι σπόροι σησαμιού και αποτελεί τρόφιμο φυτικής προέλευσης με υψηλή θρεπτική αξία.

Είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, καθώς και ω-3 λιπαρά οξέα, τα οποία χρησιμοποιούνται ως πρώτη ύλη από το σώμα για να παράγει  προσταγλανδίνες.

• Μαύρη σοκολάτα

Η μαύρη σοκολάτα αποτελείται από 50-90% στερεό κακάο, κακάο βουτύρου και ζάχαρη, σε αντίθεση με την σοκολάτα γάλακτος που περιέχει 10-50% στερεό κακάο, κακάο βουτύρου, γάλα και ζάχαρη.

Προτιμάται να επιλέγουμε μαύρη σοκολάτα με τουλάχιστον 70% κακάο.

Είναι πλούσια σε ωφέλιμα λιπαρά οξέα και φλαβονοειδή, τα οποία συμβάλλουν στη διατήρηση της φυσιολογικής αρτηριακής πίεσης, στην ομαλή κυκλοφορία του αίματος στον εγκέφαλο και την καρδιά και στην μείωση του κινδύνου για θρόμβωση.

• Ξηροί καρποί

Το μεγαλύτερο μέρος του λίπους των ξηρών καρπών αποτελείται από μονοακόρεστα λιπαρά, καθώς και ωμέγα-6 και ωμέγα-3 πολυακόρεστα λιπαρά.

Οι ξηροί καρποί, και λόγω των λιπαρών τους, μειώνουν τη φλεγμονή σε ασθενείς με ψωρίαση, ελκώδη κολίτιδα, αρθρίτιδα, ερυθηματώδη λύκο και άσθμα.

• Λιπαρά ψάρια

Στα κατηγορία των λιπαρών ψαριών ανήκουν ο σολωμός, η σαρδέλα, το σκουμπρί, ο κολιός.

Για να καλύψετε τις ανάγκες σας σε ωμέγα-3, συνιστάται η κατανάλωση λιπαρών ψαριών τουλάχιστον μία ή δύο φορές την εβδομάδα.

• Λιναρόσπορος

Ο λιναρόσπορος είναι μια από τις παλαιότερες καλλιέργειες.

Αποτελεί εξαιρετική πηγή ωμέγα-3 λιπαρών οξέων και ειδικά α-λινολενικού οξέος.

Συγκεκριμένα, το έλαιο του λιναρόσπορου αποτελείται από περίπου 50% λινολενικό οξύ το οποίο  μπορεί να μειώσει την φλεγμονή που σχετίζεται με τη συσσώρευση της πλάκας στις αρτηρίες.

Βλέπουμε λοιπόν ότι πολλά από αυτά τα τρόφιμα στην μεσογειακή διατροφή τα καταναλώνουμε καθημερινά.

Καλό είναι για την διατροφή μας να μάθουμε λοιπόν  να ξεχωρίζουμε τα καλά λιπαρά από τα κακά έτσι ώστε να ενισχύσουμε τον οργανισμό μας με πλούσια λιπαρά τα οποία συμβάλουν θετικά τόσο στο σώμα αλλά και στην υγεία μας.

Κατερίνα Γεραντώνη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Bsc
Επιστημονική συνεργάτης του ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ Πάτρας
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr

ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Κοινοποίηση άρθρου

0%