Logodiatrofis.gr
Έρευνα

Οι εγκύκλιοι των σούπερ μάρκετ προωθούν σε μεγάλο βαθμό «ανθυγιεινά» τρόφιμα

H πλειοψηφία τροφίμων στις εγκυκλίους των σούπερ μάρκετ αποτελούν ανθυγιεινές επιλογές.

 

Οι ερευνητές του Deakin University’s WHO συνεργαζόμενο με το Κέντρο Πρόληψης Παχυσαρκίας στην Μελβούρνη της Αυστραλία αξιολόγησε το περιεχόμενο των εγκυκλίων από μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε 12 χώρες (Αυστραλία, Ηνωμένες Πολιτείες, Ηνωμένο Βασίλειο, τον Καναδά, το Χονγκ Κονγκ, την Ινδία, τη Μαλαισία, τη Νέα Ζηλανδία, τις Φιλιππίνες, Σιγκαπούρη, Νότια Αφρική, και τη Σουηδία).

Τα προϊόντα ομαδοποιήθηκαν σε υγιή (από τις πέντε βασικές ομάδες τροφίμων) και «ανθυγιεινά» τρόφιμα, σύμφωνα με τον αυστραλιανό οδηγό για την υγιεινή διατροφή. Στα υγιεινά τρόφιμα που πρέπει να καταναλώνονται καθημερινά συμπεριλαμβάνονται τα φρούτα, τα λαχανικά, τα γαλακτοκομικά, το κρέας, τα δημητριακά και το νερό, ενώ στα ανθυγιεινά τρόφιμα περιλαμβάνονται αναψυκτικά, προϊόντα ζαχαροπλαστικής, σοκολάτα, τσιπς, γλυκά και παγωτά, έτοιμα γεύματα, τα λίπη και τα έλαια, τα επεξεργασμένα κρέατα, μαρμελάδες, και τα ενεργειακά ποτά. Το αλκοόλ κατατάχθηκε σε μια ξεχωριστή κατηγορία μαζί με διάφορα άλλα τρόφιμα, όπως το τσάι, ο καφές, τα φυσικά γλυκαντικά, οι σάλτσες, το αλάτι, τα παιδικά τρόφιμα, τα βότανα, τα μπαχαρικά κ.α. .
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα ανθυγιεινά τρόφιμα ήταν ιδιαιτέρως εμφανή στις εγκυκλίους των περισσότερων χωρών (ιδίως του Χονγκ Κονγκ, το Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Αυστραλία, Μαλαισία), με εξαίρεση τις Φιλιππίνες (0% ανθυγιεινά τρόφιμα) και την Ινδία (11% ανθυγιεινά τρόφιμα). Επιπλέον, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα εξώφυλλα που περιλαμβάνονται σαφώς πιο υγιεινά προϊόντα από ό, τι το υπόλοιπο της εγκύκλιου, αντανακλώντας την επιθυμία των λιανοπωλητών να παρουσιάσουν μια υγιή εικόνα.

Εγκύκλιοι από το κατάστημα Park’N’Shop στο Χονγκ Κονγκ προώθουν κατά μεγαλύτερο ποσοστό ανθυγιεινά τρόφιμα και αλκοόλ (69%), στο κατάστημα Asda (Ηνωμένο Βασίλειο, 61%), Kroger (ΗΠΑ, 57%), Coles και Woolworths (Αυστραλία, 54%), και Giant (Μαλαισία, 51%), συμπεριλαμβάνονται κατά κύριο λόγο ανθυγιεινά τρόφιμα και το αλκοόλ. Το ίδιο παρατηρήθηκε σε εγκύκλιους από Loblaws (Καναδάς), του Νέου Κόσμου (Νέα Ζηλανδία), Fairprice (Σιγκαπούρη), και Shoprite (Νότια Αφρική) με ποσοστό εμφάνισης των ανθυγιεινών τροφίμων 40-50%.

Τα σούπερ μάρκετ αποτελούν μια σημαντική πηγή τροφής στις περισσότερες χώρες υψηλού εισοδήματος και όλο και περισσότερο σε μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος χώρες. Τα ευρήματα αυτά υποστηρίζουν προηγούμενες εργασίες αυτής της ομάδας στις οποίες βρέθηκαν ότι τα σούπερ μάρκετ σε όλο τον κόσμο προωθούν ανθυγιεινά τρόφιμα σε θέσεις-κλειδιά στο κατάστημα, όπως στο τέλος του διαδρόμου.

“Πιστεύουμε ότι η προώθηση ανθυγιεινών τροφίμων από τα σούπερ μάρκετ θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό εμπόδιο για την ανάσχεση της παγκόσμιας επιδημίας της παχυσαρκίας», δήλωσε ο Άντριαν Κάμερον, ανώτερος ερευνητής στο Κέντρο. “Υπάρχει μια ιδιαίτερη ανησυχία για τις χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, όπου τα σούπερ μάρκετ γρήγορα εκτοπίζουν τις παραδοσιακές πηγές τροφίμων. Οι προσπάθειες για τον περιορισμό της εμπορίας ανθυγιεινών τροφίμων θα πρέπει να επικεντρωθεί σε σούπερ μάρκετ. “

Μελίνα Τσαγκατάκη
Τελειοφ. Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr
panagiotis.pere(a)gmail.com

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ