• Τετάρτη, 26 Φεβρουάριος 2020 | 11:44
Η διατροφή της εγκύου Η διατροφή της εγκύου

Η διατροφή της εγκύου είναι πολύ  σημαντική για όλη την περίοδο των 9 μηνών, γιατί από αυτήν εξαρτάται η υγεία  και η σωστή ανάπτυξη της μητέρας όσο και του εμβρύου.

Σωστή διατροφή στην εγκυμοσύνη σημαίνει:

1) Επαρκής και σωστή πρόσληψη θερμίδων

2) Επαρκής και σωστή πρόσληψη θρεπτικών συστατικών.

Την περίοδο της εγκυμοσύνης οι θερμιδικές ανάγκες της μητέρας αυξάνονται  , η  ενέργεια που απαιτείται  και χρειάζεται για την ανάπτυξη του εμβρύου, καθώς και για τις ανάγκες της μέλλουσας μητέρας, είναι πολύ μεγαλύτερες.

Καλό θα είναι η αύξηση του βάρους της εγκύου μητέρας να είναι περίπου στα  9 με 12 κιλών συνολικά.

Από αυτά μόνο τα 3 κιλά πρέπει να είναι λίπος, το οποίο και  μπορεί ο οργανισμός να αποθηκεύσει για να καλύψει  ανάγκες κατά τη διάρκεια του θηλασμού ή σε περίπτωση ψυχογενούς έλλειψης τροφής, πχ από επιλοχία κατάθλιψη  κλπ  και τα υπόλοιπα 9 κιλά  να είναι το  βάρος του εμβρύου, του αμνιακού υγρού κλπ στοιχείων.

Το βάρος, ως προς την αύξηση του, θα πρέπει να σταδιακό και με μεγάλη προσοχή γιατί οι απότομες μεταβολές μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα τόσο οργανικά πχ σάκχαρο κλπ,  αλλά και  μυοσκελετικά πχ οσφυαλγία, πόνο στα άκρα.

Έτσι  1-2 κιλά το πρώτο τρίμηνο, 3-4 κιλά το δεύτερο και 5-6 κιλά το τρίτο τρίμηνο θα ήταν μια λογική και σωστή αύξηση βάρους με τις μικρότερες επιβαρύνσεις.

Στα πλαίσια λοιπόν των βασικών κανόνων ενός υγιεινού τρόπου ζωής κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, η μέλλουσα μητέρα θα πρέπει να προσέξει  τις παρακάτω οδηγίες:

  • Καθιερώστε συχνά και μικρά γεύματα τουλάχιστον 3-5 γεύματα την ημέρα
  • Καταναλώστε ποικιλία τροφίμων(φρούτα, λαχανικά, ψάρι, κρέας κλπ).
  • Αν χρειαστεί θα πρέπει να έχετε την κατάλληλη συμπληρωματική χορήγηση βιταμινών(με οδηγίες Ιατρού)
  • Δώστε την απαιτούμενη προσοχή στην ασφαλή παρασκευή των τροφίμων(σωστό μαγείρεμα και όχι πολύ βαριά, καλό καθάρισμα-πλύσιμο φρούτων, λαχανικών και αποφυγή των κακών επεξεργασμένων  τροφίμων κλπ).
  • Παρακολουθείτε την αλλαγή του σωματικού σας βάρους  κάθε εβδομάδα και ενημερώστε τον Ιατρό σας σε περίπτωση απότομης αλλαγής, είτε προς τα επάνω είτε προς τα κάτω.
  • Αποφεύγετε απαραίτητα το κάπνισμα, το αλκοόλ και άλλες επιβλαβείς ουσίες
  • Εντάξτε στην καθημερινότητά σας την κατάλληλη φυσική δραστηριότητα(με οδηγίες του Ιατρού σας).

 Τι πρέπει όμως να κάνουμε ανά τρίμηνο;

1ο Τρίμηνο

To 1o τρίμηνο, οι ανάγκες της εγκύου δεν αυξάνονται ιδιαίτερα σε ενέργεια, πράγμα που δίνει την δυνατότητα να μην αλλάξουμε πολύ τις διατροφικές μας συνήθειες, ως προς την κατανάλωση των τροφίμων που καταναλώνουμε και δεν διαφέρει από τη φάση προ εγκυμοσύνης.

Εκτός της περίπτωσης που είμαστε υπέρβαροι όπου θα πρέπει να τεθούμε υπό τον έλεγχο του ιατρού μας, του διατροφολόγου μας κλπ.

  • Αυξάνουμε τροφές  που έχουν φολικό οξύ και σίδηρο  (πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όσπρια, εσπεριδοειδή, μοσχάρι, όσπρια, αποξηραμένα δαμάσκηνα κλπ).
  • Ω-3 λιπαρά οξέα σε πρώτη προτεραιότητα, ο ανθρώπινος οργανισμός δεν τα παράγει και θα πρέπει να τα προσλαμβάνουμε μέσα από την διατροφή μας, λιπαρά ψάρια(με προσοχή τα μεγάλα πχ σολομός ξιφίας κλπ λόγο υδραργύρου), ξηροί καρποί κλπ
  • Καταναλώστε αρκετή ποσότητα υγρών
  • Βιταμίνης Β12 είναι απαραίτητη να παίρνουμε μέσω των τροφών ειδικά σε γυναίκες που εφάρμοζαν έντονες χορτοφαγικές δίαιτες(μπανάνες, αμύγδαλα, όσπρια, κρέας κλπ και όχι επεξεργασμένα)
  • Σκευάσματα ή βιταμίνες περνούμε μόνο μετά από  καθοδήγηση του Ιατρού μας

2ο Τρίμηνο

Το 2ο τρίμηνο έχουμε αύξηση των αναγκών σε ενέργεια από τη μητέρα αλλά και το έμβρυο.

  • Αυξάνονται οι ημερήσιες ανάγκες της εγκύου κατά 300 με 350 θερμίδες περίπου επιπλέον.
  • Θα πρέπει τα γεύματα να καλύπτουν τις ανάγκες μας σε μέταλλα, ιχνοστοιχεία πρωτεΐνες υδατάνθρακες, άρα η έννοια ισορροπημένη διατροφή είναι παραπάνω από επιβεβλημένη  
  • Αύξηση υδατοδιαλυτών βιταμινών Β1,Β2,Β3 Β6 τις οποίες και παίρνουμε από το χοιρινό μοσχάρι, δημητριακά κλπ
  • Αυξημένο ασβέστιο, μαγνήσιο και βιταμίνη D(μικρά ψαράκια, γαλακτοκομικά, τυριά, λάχανο κλπ)
  • Καλή ενυδάτωση του οργανισμού.
  • Συνεχίζουμε να δίνουμε στον οργανισμό μας τρόφιμα αυξημένα  σε φολικό οξύ, σίδηρο και ω-3 λιπαρά μια και οι ανάγκες του οργανισμού για αυτά παραμένουν και αυξάνονται.
  • Σκευάσματα μόνο με την καθοδήγηση του Ιατρού μας  

3ο Τρίμηνο

Το 3ο τρίμηνο η ανάπτυξη του εμβρύου είναι μεγάλη και η σωματική διάπλαση εντονότερη. Έτσι η αλλαγή του βάρους σε αυτή την φάση είναι ποιο εμφανής.

  • Οι ανάγκες του οργανισμού  αυξάνονται και πρέπει καλύπτονται από όλες τις πηγές(πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λίπος).
  • Ένας διατροφικός έλεγχος σε αυτή την φάση  ενδείκνυται ώστε να έχουμε  ισορροπία στα γεύματα και να καλύπτουμε σωστά τις ανάγκες του οργανισμού αλλά και τον έλεγχο του βάρους.  
  • Κατανάλωση  γαλακτοκομικών αλλά και προϊόντων αυξημένων σε σίδηρο  όπως και δίποτε  ώστε ο οργανισμός να έχει κάλυψη σε  ασβέστιο, μαγνήσιο, σίδηρο(κατόπιν σύστασης του Ιατρού μας μπορεί να δοθεί συμπλήρωμα)
  • Ενυδάτωση απαραίτητα του οργανισμού 1.5 λίτρο τουλάχιστον θα ήταν ωφέλιμο
  • Σκευάσματα μόνο με την καθοδήγηση του Ιατρού μας

ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΒΕΒΑΙΑ ΝΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΑΤΡΟΥ ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΕΙ !

Δημήτριος Κουτρούμπας
Βsc Φυσιοπαθητικός/Φυσιοθεραπευτής - Nottingham University UK
Bsc Κλινικός Διατροφολόγος - Keiser University USA, Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Μέλος ομάδας Logodiatrofis.gr
Email: [email protected]

ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Κοινοποίηση άρθρου

0%