• Τρίτη, 18 Ιούνιος 2019 | 05:52
Προβιοτικά και Υγεία Προβιοτικά και Υγεία

Τα βακτήρια στο σώμα σας ξεπερνούν σε αριθμό τα κύτταρα σας, σε αναλογία 10 προς 1.

Στο ακόλουθο άρθρο διατροφής θα μάθετε:

• Τι είναι τα προβιοτικά;

• Εξετάζουμε τα οφέλη των προβιοτικών

• Πως τα προβιοτικά βοηθούν στην απώλεια βάρους και πως μειώνουν τη συστηματική φλεγμονή

Τα περισσότερα από αυτά τα βακτήρια κατοικούν στο έντερο και είναι αβλαβή.

Τα σωστά βακτηρίδια του εντέρου συνδέονται και με πολλά οφέλη για την υγεία, όπως η απώλεια βάρους, βελτιωμένη πέψη, ενίσχυση της ανοσολογικής λειτουργίας, υγιέστερο δέρμα και μειωμένο κίνδυνο πολλών ασθενειών.

Τι είναι τα προβιοτικά;

Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί που παρέχουν πολυάριθμα οφέλη για την υγεία.

Μπορείτε να πάρετε τα προβιοτικά από συμπληρώματα, καθώς και από τρόφιμα που παρασκευάζονται με βακτηριακή ζύμωση.

Προβιοτικά τρόφιμα αποτελούν τα παρακάτω:  γιαούρτι, κεφίρ, λάχανο και kimchi.

Τα προβιοτικά δεν πρέπει να συγχέονται με τα πρεβιοτικά, τα οποία είναι διαιτητικές ίνες που προάγουν την ανάπτυξη των ωφέλιμων βακτηρίων στο έντερο.

Δεκάδες διαφορετικά προβιοτικά βακτήρια προσφέρουν πολλαπλά οφέλη στην υγεία.

Οι πιο κοινές ομάδες περιλαμβάνουν το Lactobacillus και Bifidobacterium. Κάθε ομάδα περιλαμβάνει διαφορετικά είδη και κάθε είδος έχει πολλά στελέχη.

Είναι ενδιαφέρον ότι διαφορετικά προβιοτικά αντιμετωπίζουν διαφορετικές συνθήκες υγείας.

Επομένως, η επιλογή του σωστού τύπου - ή τύπων - προβιοτικών είναι απαραίτητη.

Ορισμένα συμπληρώματα - γνωστά ως ευρείας φάσματος προβιοτικά ή πολυ-προβιοτικά - συνδυάζουν διαφορετικά είδη στο ίδιο προϊόν.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί που ενισχύουν την υγεία όταν καταναλώνονται σε επαρκείς ποσότητες. Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι και μπορείτε να τα προμηθευτείτε από τρόφιμα ή συμπληρώματα.

Η σημασία των μικροοργανισμών για το έντερο

Η πολύπλοκη κοινότητα μικροοργανισμών στο έντερο ονομάζεται χλωρίδα του εντέρου ή μικροχλωρίδα .

Στην πραγματικότητα, το έντερό σας περιέχει εκατοντάδες διαφορετικούς τύπους μικροοργανισμών - μέχρι 1.000, σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις.

Αυτό περιλαμβάνει τα βακτηρίδια, τις ζύμες και τους ιούς – με τα βακτήρια να αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία.

Το μεγαλύτερο μέρος της χλωρίδας του εντέρου βρίσκεται στο λεπτό έντερο ή στο παχύ έντερο, το οποίο είναι το τελευταίο μέρος του πεπτικού σας σωλήνα.

Παραδόξως, οι μεταβολικές δραστηριότητες της χλωρίδας του εντέρου μοιάζουν με εκείνες ενός οργάνου.

Η χλωρίδα του εντέρου εκτελεί πολλές λειτουργίες που είναι σημαντικές για την υγεία. Κατασκευάζει βιταμίνες, συμπεριλαμβανομένης της βιταμίνης Κ και ορισμένων βιταμινών του συμπλέγματος Β.

Επίσης, μετατρέπει τις ίνες σε λίπη βραχείας αλυσίδας, όπως βουτυρικό, προπιονικό και οξικό, τα οποία τροφοδοτούν τα τοιχώματα του εντέρου και εκτελούν πολλές μεταβολικές λειτουργίες.

Αυτά τα λίπη διεγείρουν επίσης το ανοσοποιητικό σας σύστημα και ενισχύουν τα τοιχώματα του εντέρου σας. Αυτό μπορεί να εμποδίσει την είσοδο ανεπιθύμητων ουσιών στο σώμα σας.

Ωστόσο, δεν είναι όλοι οι οργανισμοί φιλικοί προς το έντερό σας.

Η χλωρίδα του εντέρου σας είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη στη διατροφή σας και οι μελέτες δείχνουν ότι μια ανισορροπία της εντερικής χλωρίδας συνδέεται με πολλές ασθένειες.

Αυτές οι ασθένειες περιλαμβάνουν την παχυσαρκία, τον διαβήτη τύπου 2, το μεταβολικό σύνδρομο, τις καρδιακές παθήσεις, τον καρκίνο του παχέος εντέρου, τον Αλτσχάιμερ και την κατάθλιψη.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

Η χλωρίδα εντέρου αποτελείται από εκατοντάδες διαφορετικούς τύπους μικροοργανισμών. Τα προβιοτικά βοηθούν τη χλωρίδα του εντέρου να λειτουργεί καλύτερα.

Επιπτώσεις στην πεπτική υγεία

Τα προβιοτικά διερευνούνται ευρέως για τις επιπτώσεις τους στην υγεία του πεπτικού συστήματος.

Ισχυρά στοιχεία δείχνουν ότι τα προβιοτικά συμπληρώματα μπορούν να βοηθήσουν στη θεραπεία της διάρροιας που σχετίζεται με αντιβιοτικά .

Όταν οι άνθρωποι παίρνουν αντιβιοτικά, ειδικά για μεγάλες χρονικές περιόδους, συχνά εμφανίζουν διάρροια - ακόμη και πολύ μετά την εξάλειψη της λοίμωξης.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα αντιβιοτικά σκοτώνουν πολλά από τα φυσικά βακτήρια στο έντερο σας, γεγονός που μεταβάλλει την ισορροπία του εντέρου και επιτρέπει να ευδοκιμήσουν τα επιβλαβή βακτήρια.

Τα προβιοτικά καταπολεμούν επίσης το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS), μια κοινή πεπτική διαταραχή, που προκαλεί φούσκωμα, δυσκοιλιότητα, διάρροια και άλλα συμπτώματα.

Ορισμένες μελέτες αναφέρουν επίσης τα οφέλη από φλεγμονώδεις νόσους του εντέρου, όπως η νόσος του Crohn και η ελκώδης κολίτιδα .

Επιπλέον, τα προβιοτικά μπορεί να καταπολεμήσουν τις λοιμώξεις του Helicobacter pylori, οι οποίες είναι ένας από τους κύριους παράγοντες που οδηγούν στα έλκη και τον καρκίνο του στομάχου.

Εάν έχετε προβλήματα με το πεπτικό σύστημα που δεν μπορείτε να τα αντιμετωπίσετε, ένα πρόσθετο προβιοτικό μπορεί να είναι κάτι που πρέπει να δοκιμάσετε - αν και θα πρέπει πρώτα να συμβουλευτείτε το γιατρό σας.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

Τα προβιοτικά είναι αποτελεσματικά έναντι διαφόρων πεπτικών προβλημάτων, συμπεριλαμβανομένης της διάρροιας που σχετίζεται με αντιβιοτικά και το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.

Επιπτώσεις στην απώλεια βάρους

Τα άτομα που πάσχουν από παχυσαρκία έχουν διαφορετικά βακτηρίδια εντέρου από τα άτομα που έχουν φυσιολογικό βάρος.

Ως εκ τούτου, πολλοί επιστήμονες πιστεύουν ότι τα βακτήρια του εντέρου σας είναι σημαντικά για τον προσδιορισμό του σωματικού βάρους.

Αν και χρειάζεται περισσότερη έρευνα, ορισμένα προβιοτικά στελέχη φαίνεται να βοηθούν στην απώλεια βάρους.

Σε μια μελέτη με 210 άτομα με κεντρική παχυσαρκία, η λήψη του προβιοτικού Lactobacillus gasseri καθημερινά οδήγησε σε απώλεια λίπους της κοιλιάς κατά 8,5% σε διάστημα 12 εβδομάδων.

Όταν οι συμμετέχοντες σταμάτησαν να παίρνουν το προβιοτικό, κέρδισαν το λίπος της κοιλιάς μέσα σε τέσσερις εβδομάδες.

Τα στοιχεία δείχνουν επίσης ότι το Lactobacillus rhamnosus και το Bifidobacterium lactis μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη της απώλειας βάρους και της παχυσαρκίας - αν και αυτό απαιτεί περισσότερη έρευνα.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

Αν και χρειάζεται περισσότερη έρευνα, ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι ορισμένα προβιοτικά στελέχη μπορούν να συμβάλουν στην απώλεια βάρους.

Άλλα οφέλη για την υγεία

  • Φλεγμονή: Τα προβιοτικά μειώνουν τη συστηματική φλεγμονή
  • Κατάθλιψη και άγχος: Τα προβιοτικά στελέχη Lactobacillus helveticus και Bifidobacterium longum έχουν αποδειχθεί ότι μειώνουν τα συμπτώματα άγχους και κατάθλιψης σε άτομα με κλινική κατάθλιψη
  • Χοληστερόλη αίματος: Πολλά προβιοτικά έχουν αποδειχθεί ότι μειώνουν τα συνολικά και τα «κακά» επίπεδα της LDL χοληστερόλης
  • Πίεση αίματος: Τα προβιοτικά μπορεί επίσης να προκαλέσουν μέτρια μείωση της αρτηριακής πίεσης
  • Ανοσοποιητική λειτουργία: Αρκετά προβιοτικά στελέχη μπορούν να ενισχύσουν την ανοσολογική λειτουργία, πιθανόν να οδηγήσουν σε μειωμένο κίνδυνο λοιμώξεων, συμπεριλαμβανομένου του κοινού κρυολογήματος
  • Υγεία του δέρματος: Υπάρχουν μερικές ενδείξεις ότι τα προβιοτικά μπορεί να είναι χρήσιμα για την ακμή, το έκζεμα, καθώς και άλλες δερματικές διαταραχές

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

Εκτός από την επίδρασή τους στην απώλεια βάρους και στην πέψη, τα προβιοτικά μπορεί επίσης να βελτιώσουν την υγεία της καρδιάς, την ανοσοποιητική λειτουργία και τα συμπτώματα κατάθλιψης και άγχους.

Ασφάλεια και παρενέργειες

Τα προβιοτικά είναι καλά ανεκτά και θεωρούνται ασφαλή για τους περισσότερους ανθρώπους.

Ωστόσο, στις πρώτες ημέρες μπορεί να εμφανιστούν παρενέργειες που σχετίζονται με την πέψη, όπως τα αέρια και η ήπια κοιλιακή δυσφορία.

Σε άτομα με υποβαθμισμένο ανοσοποιητικό σύστημα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που πάσχουν από HIV, AIDS τα προβιοτικά μπορούν να οδηγήσουν σε επικίνδυνες λοιμώξεις.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

Τα προβιοτικά συμπληρώματα ενδέχεται να προκαλέσουν συμπτώματα στο πεπτικό σύστημα, αλλά αυτό πρέπει να υποχωρήσει εντός μερικών ημερών.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Η διατήρηση ενός υγιούς εντέρου είναι κάτι περισσότερο από το να παίρνετε ένα προβιοτικό συμπλήρωμα.

Η καθημερινή διατροφή και η άσκηση είναι εξίσου σημαντικά καθώς πολλοί παράγοντες του τρόπου ζωής επηρεάζουν τα βακτήρια του εντέρου.

Ωστόσο, τα προβιοτικά συμπληρώματα προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα πλεονεκτημάτων με λίγες παρενέργειες - οπότε αν ενδιαφέρεστε να βελτιώσετε την υγεία του εντέρου σας, αξίζει τον κόπο.

Μαριάννα Μόνου
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr

ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Κοινοποίηση άρθρου

0%