• Σάββατο, 30 Μάιος 2020 | 08:12
«Σούπερ» δημητριακά στο πιάτο μας «Σούπερ» δημητριακά στο πιάτο μας

Τα δημητριακά και τα ζυμαρικά αποτελούν τη βάση της μεσογειακής πυραμίδας.

Περίπου το 50%-60% της ημερησίας ενέργειας μας πρέπει να αποτελείται από υδατάνθρακες. Αυτό καθιστά τα αμυλούχα τρόφιμα πολύ σημαντικά στη διατροφή μας.

Εκτός από τα γνωστά μας δημητριακά και ζυμαρικά υπάρχουν και κάποια ακόμη πολύ θρεπτικά, τα οποία μπορούν να μας εφοδιάσουν με βιταμίνες αλλά και πολλές φυτικές ίνες.

Ας τα γνωρίσουμε:

Πλιγούρι

Το πλιγούρι είναι δημητριακό φτιαγμένο από πολλά διαφορετικά είδη σίτου, συχνότερα από σκληρό σίτο.

Το πλιγούρι είναι ένα είδος αποξηραμένου σίτου. Είναι πολύ κοινό στις κουζίνες της Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Ινδίας.

Τα δημητριακά βρίσκονται στη βάση της διατροφικής πυραμίδας λόγω της σημαντικής θρεπτικής τους αξίας.

Το πλιγούρι είναι πηγή φυτικών ινών και φωσφόρου και είναι πλούσιο σε μαγγάνιο.

  • Το μαγγάνιο συμβάλλει στην προστασία των κυττάρων από το οξειδωτικό στρες, μέσα στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής.
  • Ο φώσφορος συμμετέχει στην ανάπτυξη του μυϊκού ιστού, στην διατήρηση και δημιουργία των οστών, καθώς και στην καλή λειτουργία της όρασης.

Η θρεπτική του αξία το καθιστά ένα πολύ καλό υποκατάστατο του ρυζιού ή άλλων ζυμαρικών.

Σε σύγκριση με το λευκό ρύζι, το πλιγούρι περιέχει υψηλότερα επίπεδα βιταμινών, ιχνοστοιχείων και μετάλλων, καθώς και περισσότερες πρωτεΐνες.

Αποτελεί πολύ καλή πηγή των βιταμινών του συμπλέγματος Β, όπως νιασίνη, ριβοφλαβίνη και θειαμίνη, και περιέχει περισσότερες φυτικές ίνες, οι οποίες βοηθούν στην καλύτερη λειτουργία του εντέρου.

Επιπλέον, οι φυτικές ίνες στα γεύματα βοηθούν στην αίσθηση πλήρωσης και κορεσμού.

Επίσης, έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, που το καθιστά μια ιδανική επιλογή για διαβητικούς ασθενείς.

Τέλος, περιέχει αντιοξειδωτικά, όπως το σελήνιο και η βιταμίνη Ε, τα οποία ενισχύουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Κινόα

Η κινόα ή κουϊνόα είναι θάμνος που οι σπόροι του τρώγονται και υπάρχουν σε πολλά χρώματα: άσπρο, κόκκινο, μαύρο αλλά και μπλε.

Η επιστημονική του ονομασία είναι Chenopodium quinoa και ανήκει στα ψευτοδημητριακά.

Προέρχεται από τη Νότια Αμερική και καλλιεργείται από τους πληθυσμούς των Άνδεων εδώ και τρεις έως και τέσσερις χιλιάδες χρόνια.

Οι Ίνκας αναφέρονταν σε αυτή ως chisoya mama ή αλλιώς "η μητέρα όλων των καρπών".

Η κινόα αποτελείται από υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λιπαρά.

Οι πρωτεΐνες που μας παρέχει αποτελούν πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας και αυτό την καθιστά ιδανική επιλογή για χορτοφάγους, και επιπλέον μας εφοδιάζει με ω-3 λιπαρά οξέα τα οποία μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων και επίσης έχουν αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση.

Επιπλέον, περιέχει βιταμίνες του συμπλέγματος Β και ιχνοστοιχεία (ασβέστιο, σίδηρο, μαγνήσιο, κάλιο, ψευδάργυρο, χαλκό) τα οποία την καθιστούν μια πλήρη τροφή.

Είναι πηγή φυτικών ινών, οι οποίες συντελούν στον κορεσμό ώστε να είμαστε χορτάτοι για περισσότερη ώρα και βοηθούν στην καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας. Λόγω των καλών λιπαρών και των βιταμινών που περιέχει δρα ως αντιφλεγμονώδες.

Τέλος, είναι ιδανική επιλογή για όσους έχουν δυσανεξία στην γλουτένη.    

Συμπερασματικά παρατηρούμε ότι υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές ακόμη και για τα άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη, σακχαρώδη διαβήτη ή απλώς θέλουν να ακολουθήσουν ένα υγιεινό πλάνο διατροφής. Εναλλακτικές οι οποίες δε έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα απλά ζυμαρικά και μάλιστα μας τροφοδοτούν με περισσότερες φυτικές ίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία.

Μαργαρίτα Μπουλούμπαση
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr
mbouloumpasi @ logodiatrofis.gr & mbouloumpasi @ outlook.com

ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Κοινοποίηση άρθρου

0%