• Τετάρτη, 24 Απρίλιος 2019 | 07:20
Βιταμίνη Β12: 12 σημάδια ότι έχετε έλλειψη
Βιταμίνη Β12: 12 σημάδια ότι έχετε έλλειψη

Πώς θα ανακαλύψετε αν έχετε έλλειψη βιταμίνης Β12.

Ας δούμε τα 12 σημάδια ότι έχετε έλλειψη βιταμίνης Β12:

1. Μούδιασμα

Αισθάνεστε καμιά φορά τα χέρια ή τα πόδια σας σαν να βρίσκονται σε "καρφίτσες και βελόνες";

Η έλλειψη Β12 μπορεί να προκαλέσει βλάβη στο προστατευτικό περίβλημα που καλύπτει τα νεύρα σας.

Ασθένειες όπως η κοιλιοκάκη, νόσος του Crohn ή άλλες παθήσεις του εντέρου μπορεί να δυσκολέψουν την απορρόφηση της  βιταμίνης.

2. Είστε πιο παγωμένος από ότι συνήθως

Χωρίς αρκετή Β12, μπορεί να μην έχετε αρκετά υγιή ερυθρά αιμοσφαίρια για να μεταφέρετε το οξυγόνο γύρω από το σώμα σας (αναιμία).

Αυτό μπορεί να σας κάνει να τρέμετε και να κρυώνετε, ειδικά στα χέρια και τα πόδια σας.

3. Ψυχολογικές διαταραχές

Η έλλειψη Β12 μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη, σύγχυση, προβλήματα μνήμης και άνοια.

Τα συμπληρώματα Β12 είναι συνήθως ασφαλή.

Για τους ενήλικες, οι γιατροί συστήνουν 2,4 μικρογραμμάρια την ημέρα. Οι υψηλές δόσεις μπορεί να έχουν κάποιες παρενέργειες, όπως ζάλη, κεφαλαλγία, άγχος, ναυτία και έμετο.

4. Αδυναμία

Μπορεί επίσης να αισθάνεστε κουρασμένοι ενώ έχετε κοιμηθεί αρκετά ή ότι δυσκολεύεστε να ανταποκριθείτε στην καθημερινές σας δραστηριότητες.

Ο γιατρός σας μπορεί να ελέγξει πόση Β12 υπάρχει στο σώμα σας.

Επομένως, είναι σημαντικό να δώσετε προσοχή σε τυχόν συμπτώματα - τα οποία μπορεί να αναπτυχθούν αργά ή να εμφανιστούν πιο γρήγορα - και να ειδοποιήσετε το γιατρό σας.

5. Προσοχή οι χορτοφάγοι

Η ανεπάρκεια στη Β12 είναι σπάνια επειδή το σώμα σας μπορεί να την αποθηκεύει για πολλά χρόνια.

Τα φυτά δεν έχουν Β12.

Έτσι οι βίγκαν και οι χορτοφάγοι που δεν τρώνε κανένα ζωικό προϊόν πρέπει να προσθέσουν μερικούς επεξεργασμένους κόκκους όπως τα εμπλουτισμένα ψωμιά, τα κράκερ και τα δημητριακά.

6. Αίσθημα καρδιακών παλμών

Μπορεί να αισθανθείτε τον παλμό σας έντονα στο λαιμό.

Μπορείτε να πάρετε περισσότερη βιταμίνη Β12 από το κοτόπουλο, τα αυγά και τα ψάρια.

Αλλά μια από τις καλύτερες πηγές είναι κάτι που μπορεί να μην βρίσκετε στο μενού σας: το συκώτι του βοείου κρέατος.

7. Ηλικία

Καθώς μεγαλώνετε, το σώμα σας μπορεί να μην απορροφά τη Β12 τόσο εύκολα.

Αν δεν το αντιμετωπίσετε, τα χαμηλά επίπεδα Β12 θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αναιμία, νευρική βλάβη και άλλα σοβαρά προβλήματα.

8. Χειρουργική βάρους

Μια από τις πιο κοινές χειρουργικές επεμβάσεις απώλειας βάρους ονομάζεται «γαστρική παράκαμψη».

Μετά την επέμβαση, το φαγητό παρακάμπτει τμήματα του στομάχου και του λεπτού εντέρου.

Ο γιατρός σας πιθανότατα θα παρακολουθεί τα επίπεδα B12 σας και θα σας προτείνει συμπληρώματα  εάν τα χρειάζεστε.

9. Πληγές στο στόμα

Μπορεί να εμφανιστούν έλκη στα ούλα ή τη γλώσσα σας.

Θα μπορούσαν να είναι ένα σημάδι χαμηλής Β12, αναιμίας ή άλλης πάθησης.

10. Φάρμακα

Ορισμένα φάρμακα μειώνουν τα επίπεδα B12 ή δυσκολεύουν το σώμα σας να χρησιμοποιήσει τη βιταμίνη. Αυτά είναι :

  • Χλωραμφενικόλη (Χλωρομυκίνη), ένα αντιβιοτικό που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία της λοίμωξης.
  • Οι αναστολείς αντλίας πρωτονίων, όπως η λανσοπραζόλη (Prevacid) και ομεπραζόλη (Prilosec).
  • Τα πεπτικά φάρμακα έλκους όπως η σιμετιδίνη (Tagamet) και η ρανιτιδίνη (Zantac).
  • Μετφορμίνη για διαβήτη.

11. Πεπτικός πόνος

Μπορεί να χάσετε την όρεξή σας, να μειωθεί το σωματικό βάρος σας ή να έχετε δυσκοιλιότητα.

Αλλά θυμηθείτε ότι τα συμπτώματα της έλλειψης Β12 μπορεί να είναι παρόμοια με τα σημάδια πολλών άλλων ασθενειών.

12. Προσοχή στις έγκυες χορτοφάγους

Συζητήστε με το γιατρό σας σχετικά με συμπληρώματα της B12, τόσο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης όσο και του θηλασμού.

Τα βρέφη που δεν απορροφούν αρκετή μπορεί να έχουν σοβαρές και μόνιμες βλάβες στα νεύρα τους ή στα εγκεφαλικά κύτταρα.

Συνοπτικά, τα χαμηλά επίπεδα βιταμίνης B12 μπορεί να έχουν μια σειρά συμπτωμάτων που συχνά είναι παρόμοια και με άλλες παθήσεις.

Εάν εμφανίζεται πολλά από τα παραπάνω σημάδια είναι σημαντικό να συμβουλευτείτε έναν Κλινικό Διατροφολόγο.

Χριστίνα Αβραμίδη
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr

ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Κοινοποίηση άρθρου

0%