• Παρασκευή, 20 Σεπτέμβριος 2019 | 02:01
Πόσο χρήσιμα είναι τα διατροφικά βοηθήματα για αδυνάτισμα? Πόσο χρήσιμα είναι τα διατροφικά βοηθήματα για αδυνάτισμα?

Ιδιαίτερα επίκαιρα αυτή την εποχή, πλησιάζοντας προς το καλοκαίρι, είναι τα διάφορα διατροφικά «βοηθήματα» αδυνατίσματος.

Μετά το Πάσχα, κυριολεκτικά κάνουν την εμφάνισή τους με γεωμετρική πρόοδο… Σε πολλές όμως περιπτώσεις η χρήση τους, αποδιοργανώνει μακροπρόθεσμα τη μεταβολική λειτουργία και μπορεί να αποβεί βλαπτική για την υγεία.

Πιο συγκεκριμένα, πολλές φαρμακευτικές ουσίες που χρησιμοποιήθηκαν στο παρελθόν προκάλεσαν πλείστες παρενέργειες (βλ. δεξφενφλουραμίνη, φεντερμίνη κλπ.).

Σε πολλές άλλες περιπτώσεις που εντάσσονται στην κατηγορία «παραφάρμακα», ο μηχανισμός δράσης στον οποίο βασίζονται (εάν δεν πρόκειται περί απάτης, βλ. placebo effect) είναι η μειωμένη απορρόφηση του διαιτητικού λίπους στο γαστρεντερικό σωλήνα (π.χ. δραστικές ουσίες: ορλιστάτη, χιτοζάνη κλπ.). Μία τέτοια πρακτική όμως αποδεικνύεται ως μη αποτελεσματική, εφόσον με την κατανάλωση ενός λιπαρού γεύματος σε συνδυασμό με ζάχαρη (π.χ. γλυκά) προάγεται η λιπογένεση με έμμεσο τρόπο, μέσω της ζάχαρης η οποία μετατρέπεται σε τριγλυκερίδια.

Οι παρενέργειες των συγκεκριμένων βοηθημάτων εστιάζονται σε διαταραχές του γαστρεντερικού, πχ. διάρροιες, ευερέθιστο έντερο – σπαστική κολίτιδα.

Μία άλλη κατηγορία «βοηθημάτων» εστιάζει στην αύξηση της θερμογένεσης περιέχοντας συστατικά όπως εφεδρίνη, καφεΐνη και καψαϊκίνη. Η επερχόμενη αύξηση του μεταβολισμού μπορεί να είναι της τάξεως του 10-12%, δηλαδή κατά 200-300 θερμίδες που μπορούν όμως να υπερκαλυφθούν από την κατανάλωση 50-60 γρ. σοκολάτας.

Ουσιαστικά δηλαδή, η αύξηση του μεταβολισμού που δίνουν αυτά τα «βοηθήματα» μπορεί να ισοσκελισθεί εύκολα με μια μικρή διατροφική παρεκτροπή. Επομένως η αποτελεσματικότητα, αλλά και η ασφάλεια των «βοηθημάτων» τίθενται υπό σοβαρή αμφισβήτηση.

Συμπερασματικά, τα «βοηθήματα» αδυνατίσματος λειτουργούν μόνο όταν συνδυάζονται με σωστή διατροφή και συχνή άσκηση. Άρα με βάση τη συγκεκριμένη παραδοχή, η μεμονωμένη συμβολή τους στο αδυνάτισμα είναι αυτονόητα περιορισμένη. Να θυμάστε τέλος, ότι η λογική της λήψης τους απέχει κατά πολύ από εκείνη της ισορροπημένης διατροφής.

Δρ. Δημήτρης Γρηγοράκης - ΔιαιτολόγοςΔρ. Δημήτρης Γρηγοράκης
Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος,PhD
Επιστημονικός Διευθυντής ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ - Πρόεδρος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
Επιστημονικός Συνεργάτης ΤΕΔΔ Χαροκοπείου Πανεπιστημίου

Κολωνάκι: Σκουφά 32, Τηλ: 2103647517
Άνω Πατήσια: Πρόμπονα 27 & Επινίκου, Τηλ: 2102520977
Email: grigorakis@logodiatrofis.gr

ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Κοινοποίηση άρθρου

0%