• Κυριακή, 09 Αύγουστος 2020 | 11:47
Μπορεί η Βιταμίνη C να προστατεύσει από τον Κορωνοϊό (COVID-19); Μπορεί η Βιταμίνη C να προστατεύσει από τον Κορωνοϊό (COVID-19);

Το τελευταίο χρονικό διάστημα γράφονται πολλά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σχετικά με το ρόλο της βιταμίνης C στη αντιμετώπιση του COVID-19.

Αυτό το άρθρο εξετάζει:

  • Ποια είναι η βιταμίνη C;
  • Πώς επηρεάζει την ανοσιακή λειτουργία;
  • Πώς έχει δοκιμαστεί ως μία πιθανή θεραπεία για τον COVID-19 σε κλινικό περιβάλλον;
  • Η λήψη ενός συμπληρώματος μπορεί να είναι επωφελής;

Τι είναι η βιταμίνη C;

Η βιταμίνη C είναι μια απαραίτητη θρεπτική ουσία η οποία επιτελεί διάφορους ρόλους στο σώμα.

Είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό, που σημαίνει ότι μπορεί να εξουδετερώσει ασταθείς ενώσεις που ονομάζονται ελεύθερες ρίζες και να βοηθήσει στην πρόληψη ή την αναστροφή κυτταρικής βλάβης που προκαλείται από αυτές τις ενώσεις (1).

Συμπεριλαμβάνεται επίσης σε μια σειρά από βιοχημικές διεργασίες, πολλές από τις οποίες σχετίζονται με την ανοσολογική υγεία (1).

Η Συνιστώμενη Ημερήσια Πρόσληψη (ΣΗΠ) της βιταμίνης C είναι 90 mg, αλλά οι γυναίκες που θηλάζουν χρειάζονται επιπλέον 30 mg και τα άτομα που καπνίζουν χρειάζονται επιπλέον 35 mg την ημέρα (2).

Είναι πολύ εύκολο να ικανοποιήσετε τις ανάγκες σας σε βιταμίνη C μέσω της διατροφής σας, αρκεί να τρώτε διάφορα φρούτα και λαχανικά. Για παράδειγμα, ένα πορτοκάλι παρέχει το 77% της ΣΗΠ και 1 φλιτζάνι (160 γραμμάρια) μαγειρεμένου μπρόκολο παρέχει το 112% της ΣΗΠ (3, 4).

Πώς επηρεάζει τις ανοσιακές λειτουργίες;

Η βιταμίνη C επηρεάζει την ανοσοποιητική υγεία με διάφορους τρόπους.

Η αντιοξειδωτική της δράση μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή, η οποία μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της ανοσολογικής λειτουργίας (5).

Ενώ οι ερευνητές μελετούν τις επιδράσεις της υψηλής δόσης ενδοφλέβιας (IV) βιταμίνης C στον νέο κορωνοϊό, φαίνεται ότι κανένα συμπλήρωμα, συμπεριλαμβανομένης της βιταμίνης C, δεν μπορεί να αποτρέψει ή να θεραπεύσει το COVID-19.

Η βιταμίνη C διατηρεί το δέρμα υγιές, ενισχύοντας την παραγωγή κολλαγόνου, βοηθώντας το δέρμα να χρησιμεύσει ως λειτουργικό φράγμα για να εξουδετερώσει τις βλαβερές ενώσεις ώστε να μην εισέρχονται στο σώμα.

Η βιταμίνη C στο δέρμα μπορεί επίσης να προάγει την επούλωση των πληγών (1).

Η βιταμίνη ενισχύει επίσης τη δραστηριότητα των φαγοκυττάρων, των κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος που μπορούν να «καταπιούν» τα επιβλαβή βακτηρίδια και άλλα σωματίδια (1).

Επιπλέον, προάγει την ανάπτυξη και εξάπλωση των λεμφοκυττάρων, έναν τύπο ανοσοκυττάρων που αυξάνει την παρουσία αντισωμάτων, που μπορούν να προσβάλλουν ξένες ή επιβλαβείς ουσίες στο αίμα (1).

Σε μελέτες της αποτελεσματικότητάς της κατά των ιών που προκαλούν το κοινό κρυολόγημα, η βιταμίνη C δεν φαίνεται να μειώνει τον κίνδυνο κρυολογήματος - αλλά μπορεί να βοηθήσει στη γρηγορότερη ανάρρωση και στη μείωση της σοβαρότητας των συμπτωμάτων (6) .

Υπάρχουν επίσης ενδείξεις από την έρευνα σε ζώα και μελέτες περιπτώσεων σε ανθρώπους ότι η υψηλή δόση βιταμίνης C μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή των πνευμόνων σε σοβαρές αναπνευστικές ασθένειες που προκαλούνται από τη γρίπη των χοίρων (H1N1) ή άλλους ιούς (7, 8, 9).

Εντούτοις, αυτές οι δόσεις ήταν πολύ πάνω από τη ΣΗΠ, και δεν υπάρχει αρκετή έρευνα που να υποστηρίζει τη χρήση υψηλής δόσης βιταμίνης C για τη αντιμετώπιση της φλεγμονής των πνευμόνων αυτή τη στιγμή.

Επομένως, δεν πρέπει να λαμβάνονται υψηλές δόσεις συμπληρωμάτων βιταμίνης C - ακόμη και από το στόμα - επειδή μπορεί να προκαλέσουν παρενέργειες, όπως διάρροια (2).

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

Η βιταμίνη C είναι μια σημαντική θρεπτική ουσία που βρίσκεται στα φρούτα και τα λαχανικά και μπορεί να συμβάλει στη μείωση της διάρκειας και της σοβαρότητας των κρυολογημάτων. Υψηλές δόσεις μελετώνται ως προς τη δυνατότητά τους να μειώνουν τη φλεγμονή των πνευμόνων, αλλά χρειάζεται περισσότερη έρευνα.

Βιταμίνη C και COVID-19

Σε άρθρο που πρόσφατα δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Chinese Journal of Infectious Diseases, η ιατρική ένωση της Σαγκάης ενέκρινε τη χρήση της υψηλής δόσης βιταμίνης C ως θεραπεία για νοσηλευόμενους με το COVID-19 (10).

Οι δόσεις που είναι μεγαλύτερες από τη ΣΗΠ συνιστώνται να χορηγούνται ενδοφλεβίως για τη βελτίωση της λειτουργίας των πνευμόνων (10, 11, 12).

Επιπρόσθετα, σε μια ανασκόπηση του 2019 διαπιστώθηκε ότι τόσο η θεραπεία από το στόμα όσο και η ενδοφλέβια υψηλή δόση βιταμίνης C μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με σοβαρές ασθένειες που εισάγονται σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ), μειώνοντας το χρόνο παραμονής στη ΜΕΘ κατά 8% και τη διάρκεια της μηχανικής υποστήριξης κατά 18,2% (13).

Κινέζοι ερευνητές έχουν επίσης διενεργήσει μια κλινική δοκιμή για να μελετήσουν περαιτέρω την αποτελεσματικότητα της IV βιταμίνης C σε νοσηλευόμενους με COVID-19 (14).

Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η βιταμίνη C δεν αποτελεί ένα τυποποιημένο μέρος του σχεδίου θεραπείας για το COVID-19, διότι τα στοιχεία εξακολουθούν να είναι ελλιπή (10, 15).

Αν και οι υψηλές ενδοφλέβιες δόσεις βιταμίνη C εξετάζονται επί του παρόντος για να διαπιστωθεί αν μπορούν να βελτιώσουν τη λειτουργία των πνευμόνων σε άτομα με COVID-19, κανένα στοιχείο δεν δείχνει ότι μπορούν να βοηθήσουν στην ασθένεια.

Στην πραγματικότητα, μπορούν να προκαλέσουν επιπλοκές όπως η διάρροια (2).

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

Υψηλές ενδοφλέβιες δόσεις βιταμίνη C έχουν χρησιμοποιηθεί στην Κίνα για να βοηθήσουν στη βελτίωση της λειτουργίας των πνευμόνων σε άτομα με COVID-19. Ωστόσο, η αποτελεσματικότητα της βιταμίνης C εξακολουθεί να εξετάζεται. Δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία που να υποστηρίζουν τη χρήση συμπληρωμάτων βιταμίνης C από το στόμα για την αντιμετώπιση του COVID-19.

Χρειάζεται το συμπλήρωμα βιταμίνης C;

Επί του παρόντος, δεν υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία που να υποστηρίζουν τη χρήση συμπληρωμάτων βιταμίνης C από το στόμα για την πρόληψη του COVID-19.

Η βιταμίνη C μπορεί να συμβάλει στη συντόμευση της διάρκειας και της σοβαρότητας των κρυολογημάτων που προκαλούνται από άλλους ιούς, αλλά αυτό δεν εγγυάται ότι θα έχει την ίδια επίδραση στον κοροναϊό που προκαλεί το COVID-19.

Επιπλέον, η βιταμίνη C είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη. Διαλύεται στο νερό, πράγμα που σημαίνει ότι οι υπερβολικές ποσότητες δεν αποθηκεύονται στο σώμα, αλλά αποβάλλονται από αυτό μέσω των ούρων.

Λαμβάνοντας περισσότερη βιταμίνη C δεν σημαίνει ότι το σώμα την απορροφά περισσότερο (16).

Τα συμπληρώματα υψηλής δόσης βιταμίνης C μπορούν ακόμη και να προκαλέσουν διάρροια, καθώς μπορούν να σηματοδοτήσουν την άντληση υγρών από τα κύτταρα (2).

Επιπλέον, αν και η υψηλή δόση βιταμίνης C φαίνεται να αποτελεί μία πολλά υποσχόμενη θεραπεία για τον COVID-19, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι χρησιμοποιούμενες δόσεις ήταν εξαιρετικά υψηλές και χορηγήθηκαν ενδοφλεβίως (δεν ελήφθησαν από το στόμα).

Επιπλέον, χορηγήθηκαν μόνο σε περιπτώσεις σοβαρές που απαιτούν νοσηλεία.

Το καλύτερο στοίχημα είναι η υιοθέτηση μιας διατροφής που είναι γεμάτη από μια ποικιλία φρούτων και λαχανικών, τα οποία φυσικά παρέχουν όλη τη βιταμίνη C που είναι απαραίτητη, μαζί με πολλά άλλα θρεπτικά συστατικά και αντιοξειδωτικά.

Κορωνοϊός | eDIET: Σωστή διατροφή με ασφάλεια από το σπίτι

Το κατάλληλο συμπλήρωμα βιταμίνης C

Επιλέγοντας ένα συμπλήρωμα βιταμίνης C (αν κρίνεται ως σκόπιμο), είναι σημαντικό να είναι υψηλής ποιότητας περιέχοντας τη σωστή δοσολογία.

Ενώ τα διάφορα συμπληρώματα ελέγχονται από την Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), δεν τηρούνται τα ίδια πρότυπα ασφάλειας με τα φαρμακευτικά προϊόντα. Έτσι, είναι σημαντικό να αγοράζονται συμπληρώματα από αξιόπιστες εταιρείες.

Το ανώτερο όριο (UL) για τη συμπληρωματική βιταμίνη C - η ποσότητα που οι περισσότεροι άνθρωποι καταναλώνουν καθημερινά χωρίς αρνητικές επιπτώσεις - είναι 2.000 mg (2).

Τα περισσότερα συμπληρώματα με βιταμίνη C παρέχουν από 250-1000 mg, οπότε μπορεί να είναι εύκολο να υπερβείτε το UL εάν δεν είστε προσεκτικοί. Βεβαιωθείτε ότι έχετε διαβάσει τη συσκευασία και λάβετε μόνο τη συνιστώμενη δόση για να αποφύγετε επιπλοκές.

Η βιταμίνη C μπορεί επίσης να επηρεάσει τη χημειοθεραπεία, τις θεραπείες ακτινοβολίας ή τα φάρμακα μείωσης της χοληστερόλης (2).

Είναι σημαντικό να σημειωθεί, ότι όταν χρησιμοποιούνται σε κλινικά περιβάλλοντα που θεραπεύουν ασθενείς με κρίσιμη νόσο, οι θεραπείες πολύ υψηλής δόσης βιταμίνης C είναι ασφαλείς και δεν συνδέονται με σημαντικές παρενέργειες (17).

Εάν έχετε οποιεσδήποτε ανησυχίες σχετικά με τα συμπληρώματα βιταμίνης C, θα πρέπει να συμβουλευτείτε τον ιατρό ή το διατροφολόγο σας πριν την εντάξετε στην καθημερινότητά σας.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

Δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι τα συμπληρώματα βιταμίνης C βοηθούν στην πρόληψη του COVID-19. Στην πραγματικότητα, οι υψηλές δόσεις είναι πιθανό να απεκκρίνονται μέσω των ούρων. Σχετικά με τα συμπληρώματα, επιλέξτε ένα προϊόν υψηλής ποιότητας και να μην λαμβάνετε περισσότερα από 2.000 mg ημερησίως.

Συνοψίζοντας

Η βιταμίνη C είναι ένα σημαντικό θρεπτικό συστατικό που διατηρεί το ανοσοποιητικό σύστημα σε σωστή λειτουργία.

Σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύθηκε από την ιατρική ένωση της Σαγκάης, η υψηλή ενδοφλέβια δόση βιταμίνης C μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία των πνευμόνων σε νοσηλευόμενους ασθενείς με COVID-19.

Ωστόσο, δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι τα από του στόματος συμπληρώματα βιταμίνης C μπορούν να βοηθήσουν στη θεραπεία ή την πρόληψη του COVID-19.

Για να έχετε αρκετή από αυτή την ανοσο-ενισχυτική βιταμίνη C στη διατροφή σας, βεβαιωθείτε ότι τρώτε διάφορα φρούτα και λαχανικά.

Παρόλο που δεν υπάρχει θεραπεία για τον COVID-19, προληπτικά μέτρα όπως η κοινωνική απομάκρυνση και η σωστή υγιεινή μπορούν να σας βοηθήσουν να προστατευθείτε από την ανάπτυξη της ασθένειας.

Δρ. Δημήτρης Γρηγοράκης - ΔιαιτολόγοςΔρ. Δημήτρης Γρηγοράκης
Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος,PhD
• Επιστημονικός Διευθυντής ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ - Πρόεδρος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
• Επιστημονικός Συνεργάτης ΤΕΔΔ Χαροκοπείου Πανεπιστημίου
• Επιστημονικός Συνεργάτης Α' Νευρολογικής Κλινικής, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ Αιγινήτειο Νοσοκομείο
• Εκπαιδευτής Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

- Κολωνάκι: Σκουφά 32, Τηλ: 2103647517
- Άνω Πατήσια: Πρόμπονα 27 & Επινίκου, Τηλ: 2102520977
Email: [email protected]

Βιβλιογραφία

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29099763
  2. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-HealthProfessional/
  3. https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/786559/nutrients
  4. https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/168510/nutrients
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28067176
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23440782
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26898166
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25710018
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28224112
  10. https://mp.weixin.qq.com/s/bF2YhJKiOfe1yimBc4XwOA
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28634172
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5768582/
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6521194/
  14. https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04264533
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7079862/
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4134006/
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5861638/
ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Κοινοποίηση άρθρου

0%