• Πέμπτη, 20 Ιούνιος 2019 | 08:28
Η υγιεινή διατροφή σχετίζεται με την υγιή γήρανση των κυττάρων Η υγιεινή διατροφή σχετίζεται με την υγιή γήρανση των κυττάρων

Η κατανάλωση μιας διατροφής πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης και χαμηλής περιεκτικότητας σε πρόσθετα σάκχαρα, νάτριο και επεξεργασμένα κρέατα θα μπορούσε να συμβάλει στην υγιή γήρανση των κυττάρων στις γυναίκες.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο American Journal of Epidemiology.

Στη μελέτη, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν το μήκος των τελομερών, για να μετρήσουν την κυτταρική γήρανση. Τα τελομερή είναι δομές DNA-πρωτεΐνης που βρίσκονται στα άκρα των χρωμοσωμάτων, προάγουν τη σταθερότητα και προστατεύουν το DNA.

Η ηλικία είναι ο ισχυρότερος προγνωστικός παράγοντας για το μήκος των τελομερών- τα τελομερή μικραίνουν σε μήκος κατά τη διάρκεια κάθε κυτταρικού κύκλου.

Ωστόσο, πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι τα τελομερή μπορούν επίσης να μικρύνουν, λόγω περιβαλλοντικών και ψυχολογικών παραγόντων.

Οι ερευνητές εξέτασαν τη διατροφή ενός αντιπροσωπευτικού δείγματος περίπου 5.000 υγιών ενηλίκων και πόσο καλά αυτό βαθμολογήθηκε σε τέσσερις δείκτες ποιότητας διατροφής, συμπεριλαμβανομένης της μεσογειακής δίαιτας, της δίαιτας DASH και δύο διαδεδομένων μέτρων ποιότητας διατροφής που αναπτύχθηκαν στο Τμήμα Γεωργίας (USDA) και στο  Harvard ΤΗ Chan Σχολή Δημόσιας Υγείας.

Για τις γυναίκες, το υψηλότερο σκορ σε καθέναν από τους δείκτες συσχετίστηκε σημαντικά με μεγαλύτερο μήκος τελομερών. Ο Cindy Leung, επίκουρος καθηγητής διατροφικών επιστημών στο Michigan School of Public Health υποστήριξε ότι τα ευρήματα ήταν ανεξάρτητα από τον δείκτη ποιότητας διατροφής, καθώς και οι τέσσερις δίαιτες δίνουν έμφαση στην κατανάλωση άφθονων φρούτων, λαχανικών, δημητριακών ολικής αλέσεως, πρωτεϊνών φυτικής προέλευσης και περιορισμό της κατανάλωσης ζάχαρης, νατρίου, κόκκινου κρέατος.

Στους άνδρες, τα ευρήματα ήταν προς την ίδια κατεύθυνση, αλλά όχι στατιστικά σημαντικά.

Η Elissa Epel, καθηγήτρια ψυχιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας του Σαν Φρανσίσκο διατύπωσε ότι τα υγιεινά διατροφικά πρότυπα, λόγω των αντιοξειδωτικών και αντιφλεγμονωδών ιδιοτήτων, δημιουργούν ένα βιοχημικό περιβάλλον ευνοϊκό για τα τελομερή.

Είναι πιθανό ότι δεν επηρεάζουν όλα τα τρόφιμα το μήκος των τελομερών εξίσου. Ωστόσο, χρειάζεται περισσότερη έρευνα για να διαλευκανθεί  η σχέση διατροφής και κυτταρικής γήρανσης.

Νάντια Αναγνωστή
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr

ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Κοινοποίηση άρθρου

0%